Köpvillkor
Vi vet att det är tidskrävande att läsa köpvillkor, och vi har just därför skapat en kortversion med de allra viktigaste punkterna.
Vill du läsa våra fullständiga köpvillkor så kommer dom längre ner.
Får du inte svar på det du undrar? Kontakta vår kundtjänst här >
- Vi levererar endast inom Sverige.
Svenskt mobilnummer måste uppges för att beställningen ska kunna levereras.
- Leveranstid
Beställningar från harald-nyborg.se skickas normalt från vårt lager inom 1-3 arbetsdagar.
Det kan vid enstaka tillfällen ta några dagar extra under stora kampanjer, rea, samt under högsäsong: april–juni samt oktober–december.
- Du har 30 dagars öppet köp och returrätt.
Med leveranssätt postnord ombud kan du skapa din retur här >MyReturns - PostNord
Vid hemleverans vänligen kontakta vår kundtjänst för att få retursedel.
- Kom ihåg att hämta ditt paket inom 7 dagar!
För outlösta paket som returneras till oss debiterar vi dig från 200kr.
Om du ångrar köpet, hämta ut din beställning och returnera den till oss med din retursedel, så slipper du extrakostnader.
-Tänk på att det är ditt ansvar som köpare att i samband med leverans, kontrollera dina levererade varor, antal, färg, skick och att alla kollin i sändningen levererats.
Har fel vara levererats eller fraktskada uppstått kontakta vår kundtjänst inom 7 arbetsdagar.
- 2 års garanti gäller om inget annat uppges.
Vi strävar efter att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss och erbjuder dig därför bra garantivillkor.
Här kommer den kompletta versionen av våra köpvillkor:
Detta avtal är reglerat av den nedanstående standarden i köpvillkor för konsumentköp av varor över internet.
Köpvillkoren är utarbetade efter Konsumentköplagen (1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp hos KB Harald Nyborg.
Du som konsument sluter ett köpeavtal med KB Harald Nyborg
Postadress: Per Bondessons Väg 2080, 26861 Svalöv
E-post: kundtjanst@harald-nyborg.se
Organisationsnummer: 969663-2604
När du lägger en beställning på harald-nyborg.se godkänner du dessa köpvillkor.
- Vid mottagen beställning skickas automatiskt en orderbekräftelse till din e-postadress som du angivit.
- Vi reserverar oss för slutförsäljning, samt eventuella bild- och skrivfel i vår webbshop, kataloger eller annat marknadsföringsmaterial. Detta kan t.ex. vara fel i produktbeskrivning eller på tekniska specifikationer, felaktiga priser eller felaktig information angående lagerstatus på en produkt. Beställningar innehållande artiklar som ej finns i lager vid beställningstillfälle, skickas utan dessa artiklar. Kund lägger ny order vid senare tillfälle.
- Om felaktigheter i pris och leveranser eller andra omständigheter skulle infinna sig så förbehåller sig Harald Nyborg rätten att ändra detta i efterhand. Skulle något av detta ske kommer du att kontaktas.
- Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Handlar du som företrädare för ett företag ska du ha behörighet att ingå avtal för det företag du representerar.
- Vi förbehåller oss rätten att neka beställningar avsedda för vidare försäljning till tredje part, vid upptäckt av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök kommer ärendet att polisanmälas.
Betalning
Privatperson & företag
Du väljer enkelt i kassan om du önskar betala som privatperson eller företag. Vi använder Klarna Checkout som betallösning. För företagskunder så finns Klarnas partner Billie.
Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.
Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad.
Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt.
Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om kredit inte beviljas behöver man välja ett annat betalningssätt som kortbetalning eller Klarna Direkt, alternativt kontakta Klarna.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.
Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Faktura
Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden.
Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna.
Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.
Delbetala/konto
Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden.
Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna.
Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.
Direktbetalning
Med betala direkt genomför du din betalning på en gång med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att ordern behandlats.
Kortbetalning
Säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express.Beloppet reserveras vid ordertillfället, men dras först när varan har packats och skickats. Din korttransaktion skickas krypterat genom Klarna som är vår leverantör av kortbetalningslösningar.
Inga kortuppgifter lagras hos oss, betalningssidorna är skyddade via SSL (Secure Sockets Layer) och alla kortuppgifter är krypterade.
Klarna stödjer 3D Secure och är PCI-DSS certifierade. På webbsidan används säkerhetslösningen 3D-secure vid kortköp.
3D-Secure är en säkerhetsåtgärd, framtagen av kortutgivarna Visa och MasterCard, som innebär ett särskilt skydd mot bedrägerier, genom att lägga till ett extra autentiseringssteg för onlineköp.
Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något skulle gå fel. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss.
Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar.
Även om du inte redan är medlem hos PriceRunner och kommit till vår hemsida genom dem så kan ditt köp omfattas av Köpgarantin.
Det enda du behöver göra är registrera dig inom 60 minuter efter ditt köp.
Att bli medlem är kostnadsfritt och tar mindre än tre minuter!
Bli medlem gratis på PriceRunner
För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig som privatperson.
Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är trasig, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.
Ersättning betalas endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.
För fullständiga villkor och lista på ej omfattade kategorier besök PriceRunner.
Leverans
Beställningar från harald-nyborg.se skickas normalt inom 1-3 arbetsdagar.
Avvikelser kan ske vid leverans till glesbygd.
Leverans sker vardagar.
Observera att leveranstiden under högsäsong kan komma att bli förlängd, (April–juni samt Oktober–December) då vi har högt tryck på våra lager.
Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig så fort som möjligt och informera om en ny uppskattad leveranstid.
Som kund har du rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden varit av väsentlig betydelse.
Harald Nyborg skickar endast till adresser inom Sverige.
Tänk på att ange en korrekt gatuadress.
Beställningar med boxadress som angiven leveransadress kan inte hanteras. Harald Nyborg levererar inte till öar som saknar broförbindelse, Gotland undantag.
Annan leveransadress
Du kan ha en annan leveransadress än din folkbokföringsadress om du direktbetalar din order med kontokort eller swish.
När du väljer faktura eller delbetalning kan du endast beställa varor till din folkbokföringsadress.
MyPack Collect
Hämta hos PostNords ombud
Leverans sker till ditt valda utlämningsställe som är anslutet till PostNord och du kommer att aviseras när paketet har anlänt.
Du aviseras via PostNord App och via sms/e-post. Ombud: Gör du inget val skickas paketet till det ombud som ligger nära din adress.
MyPack Collect gäller för icke skrymmande paket upp till 20 kilo.
Försändelsen ligger kvar hos postombudet i 7 dagar efter ankomstdatumet.
Bud visar bådas legitimation. Fraktkostnad från 59kr
MyPack Hem
Hemleverans för paket upp till 20kg
Paketet levereras till din dörr dagtid alla helgfria vardagar. På vissa orter kan även leverans ske på kvällstid.
När försändelsen ankommit till distributionsterminal kommer du få ett SMS där du väljer tidsintervall för utkörning.
Leveransavisering sker via sms, mejl eller PostNord App.Fraktkostnad från 99 kr
Lastpall
Hemleverans Pall
Tyngre och större gods levereras med pall, vilket sker till tomtgräns/gatuplan helgfri vardag under dagtid (08-17) och på vissa orter kan leverans även ske på kvällstid (17-21). Du ser dina möjliga val i kassan. När försändelsen ankommit till distributionsterminal kommer du få ett SMS där du väljer tidsintervall för utkörning. Fraktkostnad från 399 kr
Paket
Företagspaket upp till 35 kg.
Bud till din arbetsplats på dagtid. Fraktkostnad från 99 kr
Med PostNord App kan du:
- spåra dina paket
- få digitala avier
- hämta paket utan leg när BankID använts
- hantera returer direkt i mobilen.
- Dessutom kan du se hur stort paketet är, hålla koll på när det kommer fram, spåra dina returer samt söka efter ombud och öppettider.
Allt du behöver finns i din telefon. Appen finns för iPhone och Android. Ladda ner den på App Store eller Google Play.
Gör så här:
Ladda ner PostNord App på samma enhet där du har BankID.
Välj Profil och Lägg till paket automatiskt.
Ange mobilnumret och e-postadressen du använde när du beställde varan.
Med appen och mobilt BankID kan du legitimera dig digitalt och välja att själv hämta paketet, eller skicka vidare avin och låta någon annan hämta.
Den som hämtar paketet behöver inte visa legitimation. Vill du inte ladda ner appen kan du spåra din försändelse direkt på postnord.se.
Fraktkostnad
Våra fraktkostnader är viktbaserade och räknas ut automatiskt.
För att få reda på vad din fraktkostnad blir kan du enkelt lägga till de varor du önskar i varukorgen, trycka på kassa, fyll i dina uppgifter och du kan då se den totala fraktkostnaden.
Din faktiska fraktkostnad ser du i kassan efter att du fyllt i alla dina uppgifter.
Outlöst paket
För outlösta eller ej mottagna paket/gods debiteras du för våra omkostnader, från 200 kr inkl. moms om inget annat är överenskommet med vår kundtjänst.
Ångerrätt & Öppet köp
Konsument
Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vi på harald-nyborg.se har dock 30 dagars öppet köp. Ångerfristen gäller från den tidpunkt då du har mottagit din beställning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returrisken.
När vi har mottagit din retur så får tillbaka kostnaden för produkten, ej för din urspungliga fraktkostnad. Själva returfrakten kostar ingenting.
Ångrar du köpet ska produkten returneras i samma skick som du fick den i, d.v.s. för att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i oförändrat skick, i originalförpackning och varan ska ej vara förstörd eller skadad. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör ska medfölja såsom bruksanvisning mm.
-Om varan är skadad, ej komplett eller har använts/hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att kunna fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller vi oss rätten att inte acceptera returen, alternativt göra avdrag för värdeminskning på varan, som i vissa fall kan komma att motsvara varans pris vid det tillfälle då du köpte varan.
*Ångerrätten gäller inte hygienartiklar, ljud- och bildupptagningar, eller om förseglingen/plomberingen brutits.
Med leveranssätt postnord ombud kan du skapa din retur här >
Vid hemleverans vänligen kontakta vår kundtjänst för att få retursedel.
Vid åberopande av ångerrätt gäller följande:
Meddela vår kundtjänst på mail inom 30 dagar efter mottagande av beställningen vilken eller vilka produkter som ska returneras.
Återbetalning
När vi har mottagit och godkänt din retur kommer du att återbetalas inom 14 arbetsdagar. Var uppmärksam på att vi endast kommer att återbetala värdet för varorna du skickar tillbaka och att du inte kommer att få fraktavgiften återbetalad/krediterad.
*Vid retur av växthus med fri frakt tillkommer en returkostnad som du som kund står för.
Företag
I de fall som näringsidkare handlar på harald-nyborg.se gäller inte ångerrätten utan då tillämpas Köplagen.
Bytesrätt
Bytesrätten följer ångerrätten i antal dagar. Från det att en beställning har mottagits så har du 30 dagar på dig att byta din vara.
Bytet går till på samma sätt som en vanlig retur och därmed behöver du lägga en ny beställning på den vara/varor som du önskar byta till. Så snart returen är mottagen och godkänd så kommer du att återbetalas beloppet för de returnerade varorna.
Om du har valt att betala mot klarna faktura, så behöver du kontakta klarna för att pausa den första fakturan och invänta den nya. Den första fakturan kommer att krediteras så snart vi mottagit din retur.
Garanti
Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss och erbjuder dig därför bra garantivillkor.
Harald Nyborg lämnar i regel 2 års garanti om inget annat framgår av garantibevis eller liknande.
Garantin gäller samtliga varor köpta av konsument med några få undantag.
Garantin ska inte förväxlas med reklamationsrätten.
Relevant inköpsbevis; kvitto, faktura, följesedel e.d. måste medfölja reklamationen för att garantin skall kunna åberopas.
Garantin påverkar inte dina rättigheter enligt lag. Under garantitiden som gäller från ursprungligt inköpsdatum förbehåller sig Harald Nyborg rätten att reparera eller byta ut varan. Slitage, felaktig användning, förbrukningsmaterial (borr, kapskivor, batterier (även laddningsbara), vissa reservdelar, e.d.) täcks inte av garantin.
Garantin gäller inte vid olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Garantin gäller heller inte om skador uppkommit p.g.a. att produkten inte har förvarats enligt rekommendation eller efter de föreskrifter som angivits med produkten.
För företagskunder lämnar vi 1 års garanti. Vid ev. garantiärende kontakta vår kundtjänst.
Reklamation
Reklamation vid köp på www.harald-nyborg.se
Harald Nyborg tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år.
Förutsättningarna är dock att ni som kund måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och att det inte beror på slitage.
I detta fall står vi för kostnaderna i samband med returfrakt och reparation, annars står du som konsument för kostnaderna.
Harald Nyborg påtar sig inget ansvar för produkter som använts på felaktigt sätt eller i strid med bruksanvisningen.
Anser du att du fått en felaktig vara, måste du informera oss inom två månader från det att du har mottagit din order.
Boka inte hantverkare förrän ni har tagit emot och kontrollerat att rätt artiklar har levererats samt att inga skador har uppstått under leveransen.
Vid eventuell tvist följer vi rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden eller European Comission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Allmänna Reklamationsnämnden
Ruta 174101
23 Stockholm
EU ODR: http://ec.europa.eu/odr
Konsumentköplagen gäller ej företagskunder. Där tillämpar vi köplagen.
Som näringsidkare har du inte rätt att åberopa reklamation efter garantitiden.
Reklamation - Fraktskada
Det är ditt ansvar som köpare att i samband med leverans, kontrollera varan/varornas skick och att alla kollin i sändningen levererats.
Om du vid mottagande av din order upptäcker skador är det viktigt att du informerar chauffören/ombudet direkt på plats och dokumenterar så mycket du kan genom att ta bilder:
-Skada på emballage, invändigt och utvändigt.
-Helhetsbild på den skadade produkten.
Transportskador ska anmälas till vår kundtjänst inom 7 arbetsdagar från det att sändningen mottogs.
Anmälan som inkommer senare än 7 arbetsdagar efter mottagande godkänns inte.
Dolda transportskador skall även dessa anmälas inom denna tidsfrist.
Force majeure
Skulle det inträffa en händelse som är utanför vår kontroll så befrias vi från att fullfölja vårt avtal.
Exempel på detta är åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, strejk, lockout, blockad, översvämning, brand, sabotage, importförbud, driftsstörningar, naturkatastrofer eller olyckshändelse av större omfattning.
Detta gäller även omständigheter som varit okända för oss när ett avtal ingåtts.
Även myndighetsbeslut som påverkar marknaden negativt, t.ex. försäljningsförbud, en onormal nedgång på marknaden eller beslut om varningstexter m.m. omfattas av force majeure.
Force majeure gäller även om ovannämnda faktorer påverkar våra juridiska ombud eller underleverantörer.
Miljö & hållbarhet
Vi är anslutna till el-kretsen.