Cykelslangar och ventiler

Här hittar du ett stort utbud av cykelventiler, självlappande cykelslangar och vanliga cykelslangar för många olika däckstorlekar och cykeltyper. Hitta den produkt som passar din cykel här.

Läs mer
Filtrera sökning
Pris
Varumärke
  • (22)
Cykelslang
  • (1)
  • (1)
  • (2)
  • (1)
  • (2)
  • (1)
  • (3)
  • (1)
  • (1)
  • (3)
  • (3)
  • (1)
  • (1)
Cykelslang -ETRTO mål (mm)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (3)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (3)
  • (1)
  • (2)
Ventiltyp
  • (13)
  • (8)
Visa endast varor som finns i lager
Produkter
Du har sett 22 av 22 totalt
Du har sett 22 av 22

FAQ – vanliga frågor

  1. Vilken cykelslang ska jag välja?
    Valet av cykelslang beror på flera faktorer, t.ex. cykeltyp, hjulstorlek och däcktyp. Det är viktigt att välja en cykelslang som passar din hjulstorlek och däcktyp. Om du är osäker på vilken storlek du ska välja, kan du hitta informationen på sidan av däcket eller i cykelns bruksanvisning. Det finns olika typer av ventiler, t.ex. Presta, Schrader och Dunlop. Se till att du väljer en cykelslang med rätt ventiltyp för din cykel och pump. Om du använder din cykel för träning eller tävling, bör du överväga en lättare cykelslang för bättre prestanda. Om du använder din cykel för daglig transport, bör du välja en mer hållbar cykelslang som bättre står emot punktering och slitage.
  2. Hur lappar man en cykelslang?
    Börja med att ta bort hjulet från cykeln och däcket från fälgen genom att ta bort det med ett däckjärn. Hitta hålet genom att blåsa in lite luft i slangen, och lyssna efter ett väsande ljud eller känn efter en liten luftström med fingrarna. Ta sedan bort innerslangen från däcket, och ta bort ventilhatten. Använd en bit sandpapper för att repa lätt runt hålet. Det gör att limmet fäster bättre. Applicera lite cykelreparationslim på hålet och fördela det jämnt. Låt limmet torka i ca 5 minuter tills det är klibbigt, men inte vått. Placera lagningspappret över hålet, och tryck fast det ordentligt i limmet. Tryck hårt i mitten av papperet och arbeta dig ut mot kanterna för att få bort eventuella luftbubblor. Sätt tillbaka ventilhatten på cykelslangen och sätt tillbaka cykelslangen i däcket. Sätt sedan tillbaka däcket på fälgen genom att försiktigt dra det över fälgen. Använd en cykelpump för att pumpa upp innerslangen till rekommenderat tryck. Kontrollera att däcket sitter korrekt på fälgen och att innerslangen inte är klämd mellan däcket och fälgen. Kom ihåg att lappade innerslangar bara är tillfälliga lösningar, och att det är en bra idé att byta ut innerslangen eller däcket helt och hållet om det har blivit skadat eller slitet.
  3. Hur vet jag vilka ventiler som finns på min cykel?
    Det finns tre typer av cykelventiler som oftast används på cyklar, och de skiljer sig åt i storlek och form. Dunlop-ventiler har en bred, konformad topp och är vanliga på stadscyklar, särskilt i Europa och Asien. Presta-ventiler är smala och långa med ett litet lock på toppen, och används på racercyklar och andra typer av cyklar som är konstruerade för att vara lätta. Schrader-ventiler är breda och runda, ungefär som ventilerna på bilar, och används ofta på mountainbikes och andra typer av cyklar som används för körning i tuff terräng. För att avgöra vilken typ av ventil som sitter på din cykel, ska du titta på ventilens form och storlek.

Slang eller ventiler till ett cykeldäck

Har du ingen luft i ditt cykeldäck kan det vara slangen i däcket som behöver bytas. Gillar du att fixa och trixa lite själv är det inga problem att byta cykelslangen själv. Vi erbjuder ett brett utbud av cykelslangar i olika storlekar och utföranden. Här hittar du till exempel slangar i olika storlekar med racerventiler eller med standardventiler och punkteringsfria cykelslangar med vanlig ventil. En punkteringsfri cykelslang kan självlaga ett håll upp till 3 mm stort. En ny slang ska ha samma diameter och bredd som cykelns däck. Är det bara en ny ventil du behöver till din cykel kan du beställa ett ventilset med ventil och ventilhatt.